Jolanda Holwerda, oprichter Lof en expert in vrouwelijk leiderschap

“Unica zet diversiteit en inclusiviteit strategisch op de kaart”

Voor Unica zijn mensen het grootste goed. Daarom investeert Unica flink in de ontwikkeling van zijn medewerkers. Sinds 2020 staan diversiteit en inclusiviteit centraal in het HR-beleid. Er zijn ambitieuze doelstellingen geformuleerd en er is een strategisch programma opgesteld. Hiermee wil Unica de komende drie jaar het aantal vrouwelijke werknemers verdubbelen en ongewenste uitstroom voorkomen.

Jolanda Holwerda is expert op het gebied van diversiteit, inclusiviteit en vrouwelijk leiderschap. Als partner van Unica geeft zij workshops aan vrouwelijk talent. “Unica wil een aantrekkelijke werkgever zijn voor mannen én vrouwen en maakt daar serieus werk van. Zo’n gedegen, strategische aanpak leidt vrijwel zeker tot succes.” De balans tussen mannen en vrouwen op het werk wordt volgens Jolanda verstoord door ons beeld van leiderschap. “We hebben nog een heel masculien idee van leiderschap. Helemaal in een mannenwereld, zoals de techniek, moet een vrouw haar mannetje staan. Ze moet tegen een grapje kunnen en vooral geen emoties tonen, want dat wordt onprofessioneel gevonden.”

Een cultuurverandering is volgens Jolanda nodig. “Door het creëren van een gelijk speelveld komen de talenten van vrouwen én mannen beter tot hun recht. Bovendien maakt meer diversiteit en inclusie een organisatie succesvoller, leuker en winstgevender.” Jolanda is dan ook blij dat Unica werk maakt van zijn diversiteitsbeleid: “In kleine, gedegen stapjes wordt gewerkt aan een cultuurverandering. Je hebt een gedegen, strategisch programma nodig, dat wordt gedragen door de directie.”

Het volledige interview is terug te lezen op jaarverslag.unica.nl.